Topstykket af !
Så langt - så godt. Topstykket er nu revet af - det sidder altså fast sådan et topstykke...til sidst var jeg nødt til at tage en 2 meter lang jernstang til hjælp for at brække lortet af motoren. Spændende, men sådden er det vel at reparere på en traktor !
Toppen er nu blevet rengjort og klar til besigtigelse - det ser egentlig forbavsende frisk og karsk ud -kun almindelige sliddele skal skiftes. De er allerede bestilt hos Midtjysk, som iørrigt nu også har afdelinger på djævleøen..sparet fragt er flere penge til dimser til landy'en !
Når man har toppen af, giver det vel osse mening at besigtige andre ting, som kunne være tjenelige til udskiftning. Derfor tager jeg osse lige et kig på cylindere og stempler - der er bare ting, som kun kan ende galt - cylindervæggene er egentlig i ok stand. Kun få ridser og en måling senere skal afsløre om de er runde eller ovale. Desværre er det ikke samme opløftende oplevelse at besigtige stemplerne.....laaaaange revner i alle stempel-toppe...her hjælper kun en udskiftning, og når man nu har toppen af, vil en udskydelse af denne operation ikke rigtig kunne kategoriseres som sund fornuft. Denne tunge beslutning skal derfor tages. Workshop manualen bliver konsulteret, det samme bliver Landroverklubbens forum. Heldigvis ser det ud til at man kan lave en "amerikansk" renovering uden at tage motoren ud....Dette vil være planen, men tidspunktet for prøvekørsel bliver så udskudt - igen ! øv !
Topstykket vil iøvrigt osse blive udsat for en større renovering af ventiler osv. når nu det er skilt ad.
Forhåbentlig giver disse langsigtede, strategiske beslutning pote senere i landy'ens liv.....
mort-the-roverlord