april 10, 2005

Topstykket af !
Så langt - så godt. Topstykket er nu revet af - det sidder altså fast sådan et topstykke...til sidst var jeg nødt til at tage en 2 meter lang jernstang til hjælp for at brække lortet af motoren. Spændende, men sådden er det vel at reparere på en traktor !

Toppen er nu blevet rengjort og klar til besigtigelse - det ser egentlig forbavsende frisk og karsk ud -kun almindelige sliddele skal skiftes. De er allerede bestilt hos Midtjysk, som iørrigt nu også har afdelinger på djævleøen..sparet fragt er flere penge til dimser til landy'en !

Når man har toppen af, giver det vel osse mening at besigtige andre ting, som kunne være tjenelige til udskiftning. Derfor tager jeg osse lige et kig på cylindere og stempler - der er bare ting, som kun kan ende galt - cylindervæggene er egentlig i ok stand. Kun få ridser og en måling senere skal afsløre om de er runde eller ovale. Desværre er det ikke samme opløftende oplevelse at besigtige stemplerne.....laaaaange revner i alle stempel-toppe...her hjælper kun en udskiftning, og når man nu har toppen af, vil en udskydelse af denne operation ikke rigtig kunne kategoriseres som sund fornuft. Denne tunge beslutning skal derfor tages. Workshop manualen bliver konsulteret, det samme bliver Landroverklubbens forum. Heldigvis ser det ud til at man kan lave en "amerikansk" renovering uden at tage motoren ud....Dette vil være planen, men tidspunktet for prøvekørsel bliver så udskudt - igen ! øv !

Topstykket vil iøvrigt osse blive udsat for en større renovering af ventiler osv. når nu det er skilt ad.

Forhåbentlig giver disse langsigtede, strategiske beslutning pote senere i landy'ens liv.....

mort-the-roverlord

marts 26, 2005

Forår i luften...
Så er der forår i luften. Kun få dage efter en genopfriskning af webloggen tager fanden ved mig, og jeg dykker ufortrødent ned i motorrummet på landy'en. Nu ska' den eddermagemig lige ordnes den der toppakning....Af med alskens påhæng, som hænger og fylder på topstykket indtil det står i sin jomfruelige renhed, uden manifolder og andet ligegyldigt skrammel. Af med ventil-dækslet og sikken en olie-sump.....rode-rode-rode i olien - alle drenges store drøm - kulsort op til albuerne....og pludselig - ooooh rædsel - her ligger jo en løs skrue og flyder imellem ventil-fjedre og vippearme. Hvor mon den hører til. Ind og slå op i biblen og se på tegninger for at finde ud af hvad der nu er ved at rasle fra hinanden.

Nå - det går nok - nu skal topstykket pilles af og skaden besigtiges, så inden aften har vi enten en voksen mand som flæber eller en glad mand - lige så glad som hvis han havde købt fire viborg-dæk....Mere om det senere

/Mort-the-roverlord

marts 23, 2005

Nyt Design
Så begynder det at lysne for den stakkels landy....Antallet af projekter for hans ejermand er nedbragt så meget at der igen kan tænkes tanker om bilen. Første skridt er en opdatering af weblog'en så den er klar til at publicere alle de skønne ting der skal ske med landy'en.

En vigtig feature er muligheden for at tilføje brugerkommentarer. På den måde kan I alle fortælle Jeres brede, unuancerede og uforbeholdne mening om det der sker med landy'en. Det glæder jeg mig til at læse.......

Vi vender tilbage, når toppen er pillet af maskinen og skadens omfang er bedømt - måske endda med billeder

december 03, 2003

Ku' ikke nære mig for lige at trille landy'en lidt rundt på marken i weekenden.....I starten gik det meeeeeeget kort, men så pludselig lød det som om der sad 3 negere i topstykket og bankede med klaphammere på topstykket. Nåååå, hva' er nu den af - jeg havde jo læst mig til, at det sagtens ku' være en dyse eller noget der ikke havde det så godt, så vi tager det bare heeeelt roligt.

Som sagt - så gjort....ihvertfald indtil topdækslet blev skudt af med et ordentligt knald og tonsvis af hvid røg pumper op af det hul, hvor dækslet havde siddet......uuuups - må hellere slukke dyret. Et ordentligt efterknald lyder, herefter stilhed. Rune på 1½, som egentlig havde det rigtig sjovt inde bag rattet, bliver også meget stille. Hvad har far nu igen ødelagt ?

Må stå stille og konstatere at det var så endegyldigt beviset på, at der skal en gennemgribende renovering til. Godt man har en ny toppakning liggende.......

Den kan stadig starte, så forhåbentlig kan den selv transportere sig ind i carporten - når carporten er bygget færdig....Måske man skulle skære ned i antallet af projekter

november 09, 2003

Ja, så skete det. Sorgens dag oprandt !!! Landy'en er nu blevet så slidt, at en gennemgående reparation er påkrævet. Da tiden for det ubehagelige besøg hos den væmmelige synsmand også rykkede faretruende nær, måtte der tages en beslutning. Hvad gør landy og mig ? Belutningen var drastisk og tung og endte ud i afmontering af nummerpladerne med efterfølgende deponering hos myndighederne. tuuuuuud - tuuuud- tud .........

Nu skal landy skilles ad, og genopstå i nye klæder med renoveret indmad. tidshorisont : forhåbentlig 2004 men realistisk nok 2005.

Vi hører fra os, når vi har skrællet lagene af og konstateret skadernes omfang

Heldigvis kan de sparede omkostninger på vægtafgift og forsikring anvendes til reservedel, så lidt godt er der da i det hele

marts 04, 2003

Ja-ja rolig nu mulle, så smart er verden heller ikke skruet sammen. Lad aldrig din kone tanke din landrover HELT op, for hun har tilsyneladende et andet billede af hvad helt op betyder. I hvertfald må jeg konstatere, at der ikke er var en hel fuld tank da min famøse udregning viste en imponerende udnyttelsesgrad af ubeskattet fyringsolie. Så euforien har lagt sig og er afløst af almindeligt tungsind. Landroveren kører IKKE længere på literen med fyringsolie - hvor naiv har man lov til at være......

Derimod er bilen nu omdannet til en 90 tommers fløjtetønde. Når køretøjet startes på en kold morgen, har den praktisk taget intet olietryk de første 5 minutter samtidig med at det LYDER som om der er installeret turbo. Desværre ikke, men endnu et mysterie der føjes til opgavebogen - Hvad dælen er der nu galt med det gamle l... ??? Man ku' jo også køve en spritny nissan micra.......

februar 28, 2003

Miraklet er sket ! Det ser ud til at jeg har fundet det optimale brændstof til min kære Landrover. Forrige uge vovede jeg pelsen og fyldte fyringsolie på tanken istedet for den reglementerede, statsgodkendte dieselolie. Men udsigterne til at spare en 50'er ved hver tank lokkede altså sparefætteren op i mig. Nu har Roveren så drukket hele tanken og brændstof-forbruget faldt markant ! Fra 7,8 km/L til 9,3 km/L. EPOKEGØRENDE !!! Fremtidige undersøgelser skal vise om det virkelig er brændstoffet skyld, eller om det bare er endnu en af de engelske ustabiliteter, der er indbygget som feature i sådan en bil.

februar 19, 2003

Yeps - så er der en fejl - ups - uhensigtsmæssighed mindre på landroveren. Problemet med nærlyset blev løst, ved udskiftningen af selve lyskontakten. Af uransagelige årsager begyndte fjernlyset nu også at virke på venstre lygte. Den har været i u-du i nogle uger. Mystisk....Det er ellers slet ikke denne lyskontakt der styrer dette, og nær- og fjernlys sidder på to forskellige sikringer ???? Spooky - Strøm på en landrover minder mest af alt om "Åndernes magt".....

februar 18, 2003

Ups, endnu en udfordring ! En vedvarende raslelyd fra torpedoen er nu tiltaget til hidtil ukendt styrke. Fra at være en mindre raslelyd er vi gået fra "stille gråspurv på ruden"-bank over agressiv flagspætte til en egentlig hård banken. Det viser sig ved nærmere undersøgelse, at det er beslaget der holder dieselfilteret på plads, som er ved at hoppe af. Kan ikke umiddelbart spænde de skruer, som holder det fast.....Hmmm...den skræktanke melder sig, at torpedoen er ved at være gennemtærret....væk med den væmmelige tanke, det er da utænkeligt....Nå, men man kan da altid banke en kile ind mellem beslaget og torpedoen, så banker den da ikke mere. Som sagt så gjort ! fat i en af fruens tøjklemmer og skil den ad. Den har en dejlig optimal kileform, og er ikke for stor ! Passer faktisk nøjagtig. Mon jeg nogensinde får strammet den skrue ???

Så er der igen en udfordring fra Lucas - opfinderen af kortslutningen - Pludselig virker INTET lys, når man tænder nærlyset...hmmmm..første indskydelse, en sikring, naivt og fejlagtigt. Hvorfor skulle det dog være så simpelt....Vender tilbage, når jeg har udforsket nærmere.

Fyldte iøvrigt fyringsolie på vognen idag. Umiddelbart ingen forskel - stadig samme sorte sky bagude og samme imponerende mangel på acceleration - men alt sammen meget billigere.......

Nyt Projekt - start en web-log over hvordan min Landrover udvikler sig......Der er altid noget at skrive om.
Mit og landroverens forhold startede i maj 2001, og siden er der sket en del :

Der er udskiftet :
Kileremme, pakninger, olie - olie og atter olie, og hele det højre forhjul er totalrenoveret efter mødet med en tungere trailer, som mente at landroveren ville gøre sig bedre som trehjulet kabine-scooter - SLAM - af med forhjulet - dingle-dingle - forhjul nu placeret midt under vognen med en meget bøjet stikaksel og total smadret swiwelhus, stubaksel o.s.v. Efterfølgende utrolig lærerigt reparationsprojekt.....